Media

Hier vindt u nieuwsberichten en artikelen uit de media die schrijven over Energie in het OV. Ons initiatief heeft een duidelijke missie: het slim inzetten van het elektriciteitsnetwerk van het openbaar vervoer om netcongestie te helpen oplossen. Deze innovatieve oplossing is direct inzetbaar en voorkomt forse investeringen, wat goed nieuws is voor Nederland. Lees verder om te ontdekken hoe Energie in het OV in de media wordt besproken.

RET, HTM en MRDH gaan samen opschalen om de energiesector te helpen

06-09-2024 - SpoorPro

De vervoersmaatschappijen RET en HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gaan in een geïntensiveerde samenwerking opschalen in het meervoudig gebruik van hun grids, oftewel elektriciteitsnetwerken. “Hiermee helpen we de energiesector en daarmee de gehele Haagse en Rotterdamse gemeenschap”, zegt Pim Uijtdewilligen, programmamanager en opschaler Energie in het OV van MRDH.

Lees verder

Mobiliteit = energie

24-06-2024 - Transform

Energie en Mobiliteit komen dichter bij elkaar dan ooit en oefenen een steeds grotere invloed op elkaar uit. Door elektrificatie, innovatie en verduurzaming ontstaat een wereld vol kansen en een betere toekomst voor mens en maatschappij.

Missieteam D+ en Transform bundelen hun krachten onder het perspectief 'mobiliteit gééft energie'. Dit initiatief verkent hoe mobiliteit een katalysator kan zijn voor het lokale energiesysteem.

Bekijk video

Energietop OV: “Daverend succes” met congestiedeal in het najaar

04-06-2024 - SpoorPro

Energie in het OV noemt de energietop van afgelopen vrijdag een “daverend succes”. Deze vond plaats onder het voorzitterschap van de secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De deelnemende partijen hebben afgesproken een congestiedeal voor het openbaar vervoer op te stellen. 

Lees verder

‘Energie in het OV’ wil landelijke uitvoeringsorganisatie oprichten

28-05-2024 - SpoorPro

Op de energietop op 31 mei moet worden besloten tot de oprichting van een landelijke uitvoeringsorganisatie voor het gebruik van overtollige energie uit het openbaar vervoer. Dat wil het samenwerkingsverband ‘Energie in het OV’. De organisatie zou het voor ov-bedrijven makkelijker moeten maken een bijdrage te leveren aan het verlichten van de netcongestie.

Lees verder

Investeringsagenda ‘Energie in het OV’ klaar om uitgevoerd te worden

09-04-2024 - SpoorPro

Nationaal coördinator netcongestie laagspanningsnetten Stephan Brandligt heeft woensdag 3 april de ‘Investeringsagenda Energie in het OV op hoofdlijnen’ in ontvangst genomen. Deze werd opgesteld door het Expertpanel Netbeheer. Brandligt moet nu – gek genoeg – nadrukkelijk aan het lobbyen in politiek Den Haag om de agenda uitgevoerd te krijgen.

Lees verder

Nexrail: ‘Verouderde regelgeving zit elektrisch rangeren in de weg’

02-11-2023 - SpoorPro

Rangeren met een batterij-elektrische locomotief is volkomen logisch, vindt Mark Remie van Nexrail. “Het is schoon en daarmee een goed alternatief voor de vele diesellocs die dagelijks rondrijden in Nederland.” Maar toch loopt zijn bedrijf tegen allerlei barrières op, die het vooral in Nederland lastig maken om zo’n rangeerloc ook werkelijk te gebruiken. De intentie is om een proef met zo’n batterij-elektrische locomotief te starten op het private spoor van Strukton.

Lees verder

Vol stroomnet

28-10-2023 - NPO

Je hoort het continu om je heen: het stroomnet is vol. Ondernemers zitten met de handen in het haar. Kan de millennial niet een bijdrage leveren aan een oplossing? Raquel Schilder van het onderzoeksprogramma Stand van Nederland zoekt het uit.

Bekijk aflevering

Ministerie EZK ziet heil in project ‘Energie in het OV’

20-10-2023 - SpoorPro

Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten heeft woensdag een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer over de netcongestie die Nederland dreigt te laten vastlopen. “Netcongestie begint ook in toenemende mate een knelpunt te worden in de mobiliteit”, stelt Jetten in de Kamerbrief. Opmerkelijk genoeg komt Jetten daarna ook met een mogelijke oplossing voor het energieprobleem, namelijk die mobiliteitssector zelf.

Lees verder

Ov-bedrijven hebben sleutelrol binnen energietransitie

29-09-2023 - OV Magazine

De energie zit er goed in, tijdens het evenement ‘Energie in het OV’ op dinsdagmiddag 12 september aan de Energy Academy in Groningen. Vanuit de gehele ov-sector is men afgereisd naar het noorden des lands, om te horen hoe de ov-sector kan helpen netcongestie tegen te gaan en de energietransitie te versnellen. Naast de RET steelt ook Qbuzz de show. "We hebben nieuw leiderschap nodig. Leiders die zeggen dat dit hun rol niet is, moet je naar huis sturen."

Lees verder

Energy bank to boost tramway power supply

27-09-2023 - Railway Gazette

The use of an ‘energy bank’ to reinforce a tramway power supply without needing to build a substation is to be piloted in Rotterdam from December. The compact ‘unplugged substation’ will not be connected to the supply grid, instead it will be charged through the overhead electrification system when no trams are passing and at times when electricity rates are low or even negative.

Lees verder

Arriva start pilot met batterijtrein Leeuwarden-Harlingen

21-09-2023 - SpoorPro

Arriva heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Nu al gebruikt het vervoersbedrijf HVO (duurzame diesel) in de WINK-treinstellen op de noordelijke lijnen. Vanaf 2025 wil het bedrijf volledig CO2-neutraal werken. Het doel is om binnenkort te starten met een batterijtrein tussen Leeuwarden en Harlingen, die op eindpunten kunnen bijladen.

Lees verder

De Energiebank: wereldprimeur voor RET, Strukton Rail en Hedgehog

20-09-2023 - SpoorPro

RET en het consortium ‘de Energieverbinders’, bestaande uit Strukton Rail, Strukton Power en Hedgehog Applications, introduceren op 2 december 2024 in Rotterdam een Energiebank die zichzelf oplaadt via de bovenleiding van de trambaan als deze niet wordt gebruikt. Een wereldprimeur, aldus de initiatiefnemers. De eerste energiebank wordt geplaatst aan de Posthumalaan, waar RET de energievoorziening voor de keerlus van trams moet versterken.

Lees verder

Strukton: ov-infra kan netcongestie fors verminderen

13-09-2023 - Mobiliteit

We willen overstappen van fossiele naar hernieuwbare energie, maar de elektrische netwerken zitten op steeds meer plaatsen aan hun maximale capaciteit. Dat maakt netcongestie in Nederland tot een van de grootste belemmerende factoren voor de energietransitie. Het gevolg: lange wachttijden voor partijen die willen verduurzamen. Ondertussen hebben we in Nederland de beschikking over een wijdvertakt netwerk voor de energievoorziening van trein, tram en metro. Laten we het erover hebben hoe we dáár meer uit kunnen halen, betoogt Tjark de Vries, directeur van Strukton Rail Nederland.

Lees verder

‘Elektrisch contragewicht’ voor trein en bus in Groningen

11-09-2023 - Mobiliteit

Qbuzz schakelt over op elektrische bussen. Ook het stads- en streekvervoer rond Groningen wordt elektrisch. Maar waar haalt het OV-bedrijf de stroom vandaan om die bussen op te laden? Voor een deel moet dat gebeuren met reststroom van de treinen, die afremmen voor station Groningen, vertelt Gerrit Spijksma, directeur van Qbuzz. Bij het station komt een ‘elektrisch contragewicht’, ofwel een hele grote batterij, om die stroom op te slaan.

Lees verder

RET start pilot met energiebank langs trambaan: ‘unplugged onderstation’

04-09-2023 - Infrasite

De RET heeft grote plannen voor de toekomst, maar dat stelt flinke eisen aan de stroomvoorziening. Om voldoende tractie te behouden voor de trams – ook bij uitbreiding van de frequentie – gaat de RET een proef nemen met een ‘energiebank’: een soort grote stroombuffer, die op diverse plekken langs de trambaan geplaatst kan worden. “Als dit in de praktijk werkt opent zich een heel scala aan nieuwe mogelijkheden.”

Lees verder

close

call +